expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 31 augusti 2014

Helgens pyssel: veckoplanerare!

Jag skulle ljuga om jag sa att de kommande universitetsstudierna inte skrämmer mig, för det gör de! Så för att bättra på min stresskänsla och tillfredsställa mitt kontrollbehov så snodde jag ihop en egen veckoplanerare att ha på köksväggen!

Det här använde jag:
Skoltavelfärg från panduro
Vit permanent marker
Kartong
Svart ram från gallerix, med måtten 40x60 cm

Först la jag ut kartongen på ett lämpligt underlägg, påsen som ramen kom i passade utmärkt. Sen målade jag två lager med skoltavelfärg, först en gång med vågräta drag, och sedan en gång med lodräta drag. Jag använde en bred, flat pensel, av den där hållbara gamla sorten. Men en svinborst eller syntetisk bred pensel går också bra.






När färgen hade fått torka ordentligt (jag lät den ligga i ca 48 timmar), så drog jag linjer med en permanent marker för att skapa avskiljningar, ramar och hörn. Det kan man ju göra precis som man vill, prickigt, streckat, vågad linje osv.Jag valde att först skissa upp linjerna med blyerts, och sen fylla i dem utan linjal. Jag tycker det är lika fint med det där lite "slarviga" stucket, som det raka och städade.



Sen skrev jag in veckodagarna! Jag fuskade lite grann och tog inspiration från ett färdigt typsnitt från Word, som heter One Starry Night.

Klar!



Och så såg den ut när den var fylld med kommande veckans aktiviteter!


Jag använde inte krita, men däremot lättanvända neonmarkers i olika färger som är anpassade efter att användas på till exempel skoltavlor. Olika pennor går till olika aktiviteter, så underlättar jag för min hjärna när den ska komma ihåg allt från tavlan.
Jag kanske ska säga också att neonpennorna inte är permanenta, utan går lätt att torka av med vatten. Därför är det viktigt att komma ihåg att välja permanenta markers till det som ska vara kvar, i mitt fall veckodagarna, linjerna, utsmyckningarna samt kom-ihåg-rutan. Annars kommer det att försvinna varje gång man torkar, och det vore ju onödigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!