expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 10 december 2012

Halo 4: Forward unto dawn

Visst blir man förbannad när man gång på gång får sina förhoppningar höjda och grusade till molekylär struktur under lite väl kort tid, såsom fallet har varit med alla planer om en Halo-film.

Projektet har blivit lagt på is, för att sedan komma igång igen, för att sedan läggas på hyllan på grund av konflikter, för att tas fram igen, för att sedan gömmas undan, utan några förhoppningar om att det någonsin ska bli av.

Suck, stånk och stön.

Men en liten kaka har vi fans fått i alla fall i väntan på att en film ska bli av. En web-serie i fem delar skapade av Microsoft som en prequel till Halo 4. Och den heter, kära vänner, "Halo 4: Forward Unto Dawn".


Med en budget på 10 miljoner förväntar man sig inte precis ett mästerverk och det är det heller inte. Men att den skulle vara så bra hade jag ingen fucking aning om!

Mina förväntningar var extremt låga, jag föreställde mig en enkel serie i stil med The Guild, med skådespelare som försöker men inte riktigt lyckas och en handling som inte var av den bästa världen, men som åtminstone lyckades skapa en lite större lust för Halo 4. Jag var övertygad om att Covenant inte ens skulle vara med! Så fel man kan ha!

Handlingen är långt ifrån lam. Är man ett fan av Halo så känner man igen sig och finner inte bara en genomtänkt historia, utan även enormt mycket respekt för källmaterialet. Man kan universumet och visar stolt upp det till allas vår stora glädje.
Skådespelarna är kanske inte av den bästa världen men de är långt ifrån nybörjare och de tar sin uppgift på största allvar, och lyckas faktiskt leverera! Hur ofta ser man det? Senaste gången var Sagan om Ringen för min del. 


När jag såg trailers för serien inbillade jag mig lätt att effekterna skulle vara av den billiga varianten och halvtaskiga dataanimationer. Men när man plötsligt får se en Elite springa omkring i otroligt hög upplösning och fantastisk animering med ett svärd i högsta hugg, då blev det bara nerd-gasm av alltihopa! Och istället för att ifrågasätta om huruvida serien är bra på grund av den minimala budgeten, så ifrågasätter jag istället hur fan de kunde lyckas så bra med den minimala budgeten. För det är där det verkliga mysteriet hamnar.

Om seriens syfte var att tagga folk inför spelet så har det lyckats många gånger om. Och om de lyckades skapa något sådant här magiskt för webben (helt gratis att titta på kan jag för övrigt poängtera), vad ska man då inte lyckas med om man faktiskt lägger ner några hundra miljoner dollar till på projektet istället för ynka tio?


Det är inget snack om saken, nu MÅSTE de göra en Halo-film! Och behöver filmbolagen fundera så tycker jag att de ska ta en titt på den här makalösa serien. Och övertygas.

Betyg: 8.5/10
Visst finns det utrymme för förbättringar och som Halo-fan vill man ha Master Chief i huvudrollen, men tills dess är jag alldeles nöjd med det här!
Alla ni andra Halo-fans där ute har inget val: NI MÅSTE SE DEN!!

Nu är jag superöverdrivet jättetaggad på Halo 4!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!