expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 30 juli 2012

Game of the year? Så klart!

Nu ikväll spelade jag igenom slutet på Portal 2. Och förstår gott och väl varför det blev utnämnt till "Game of the Year" på E3 nu förra året. För det är verkligen i topp tre det bästa spelet som jag har spelat!


Jag har annars så otroligt svårt att kunna klassificera ett spel som verkligen perfekt. Alltid är det något som stör, i designväg, hur man spelar, vad som händer, vilka begränsningar som finns osv. I Portal finns inget sådant, det är verkligen perfekt trots att man kanske inte borde tycka det vid en första anblick.
Din karaktär är så gott som helt utan personlighet vad det verkar som, men när de övriga karaktärerna levererar med sådan charm, humor och skräckinjagande psykopatiska drag (samt helt briljanta röstskådespelare!) så ger man blanka fan i det. 
Visst finns det en begränsning på sitt sätt, det går endast att lösa alla pussel på ett enda sätt och det gäller att lista ut vad det är. Det är inte precis som att du kan ströva omkring fritt och utforska som i till exempel WoW. Men det är verkligen inte nödvändigt, du får se så otroligt mycket ändå och mer därtill. Och du tycker det är mer än nog och riktigt läskigt emellanåt (nej, det finns inga monster alls eller överraskande moment som får dig att hoppa till!)  

Och jag vet att jag tidigare sa att man kan spela det oberoende av ettan, och ja, det kan du fortfarande. Men ettan bör man spela ändå. 

Nej vänta, du MÅSTE visst spela ettan först kom jag på. Annars kommer du inte att förstå vem som har gjort vad och varför folk har de motiv de har osv.  Det är dock värt att lägga ner de få timmar det tar av ens liv


Jag har god lust att spela om det nu på stört, men å andra sidan bör jag lägga fokus på FF VII, så jag vet inte riktigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!