expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 14 juli 2012

Byta låt!

Jag avskyr också när det händer på fest...

Jag hade lite halvtråkigt och citerade AnnaEllinor i min galna ensamhet när tanken plötsligt slog mig: 

Vilka är de bästa introna till låtar?

Så jag snabblyssnade igenom hela min spellista i Winamp på totalt 3150 låtar för att se om jag åtminstone kunde skrapa ihop till en topp tio-lista. Jajamen, det kunde jag, och inte nog med det, jag hittade tio till som platsade så jag fick mig minsann en topp 20-lista! 

Njut av fantastiska intron och analysera min skumma musiksmak!

(OBS!! Längst ner har jag lagt till amatörmässiga videor med introna gjorda i Windows Movie Maker, (som jag hatar att använda förövrigt), för er som inte orkar läsa all text, scrolla bara ner så hittar ni den!)

OBS igen!! Först några riktigt skumma intron som jag inte riktigt vet vad man kan säga om, förutom ett enda stort "WTF?!?!

Berry - Dir En Grey
Det känns som att det är ett citat från något men vad?

Role Model- Eminem
Jag tror att monologen i introt var ironiskt menat men fortfarande... va fan?

I believe in the company - Randy
Det mest hysteriska intro någonsin, jag skulle vilja se det band som lyckas göra en cover på det här

Police and Thieves - The Clash
Jag... fattar inte...

Tunak tunak tun - Daler Mehndi
Börjar som en ganska vacker bollywood-theme song, men övergår raskt till hysteri efter introt.

Through the loop - Pendulum
Vem använder, på fullaste allvar, sig av det läskigaste citatet i barnfilmernas historia i sitt intro?

Topp 20 bästa introna genom tiderna!

20. The number of the beast - Iron Maiden
Fungerar tyvärr inte så bra i en bil eftersom det inledande bibelcitatet är så lågt, men coolt är det! När låter väl börjar matchas gitarrerna skickligt in i den röda tråd som citatet har skapat och blir till slut, tyvärr men förståeligt, den mest uttjatade Iron Maiden låten genom tiderna. 

19. My Apocalypse - Metallica
Personligen finner jag Death Magnetic en aning underskattat, även om det är långt ifrån Metallicas bästa album. Med "My Apocalypse" tar de sig tillbaka till de fantastiska mästerverk, och introna till dessa, som skapades för skivorna "...And justice for all" och "The Black Album", med en modern touch. Awesome!

18. Holiday - Green Day
En typisk "jag-tror-mig-veta-redan-när-jag-hör-introt-att-det-här-är-en-förbannat-bra-låt-låt", men som faktiskt levererar en bra låt!

17. Girl, be ambitious - Miyavi
Jag har inte den blekaste vad han sjunger om egentligen, men intrycket jag får av introt är en söt japansk tjej som förföriskt och lekfullt lirkar in mig i låten och gör mig oförmögen att stänga av. Hur ofta händer det?

16. Dancing in the moonlight - Thin Lizzy
Basen brukar sällan ha en större roll i musikvärlden och särskilt inte när det gäller intron, även om det finns några undantag. Det här är det klart snyggaste. Jag tänker genast ungdom, galen lycka, uppror, och känslan att vara oövervinnerlig. Och allt det redan i introt.

15. Blue and alone - Weeping Willows
Utan krusiduller kastas vi in i den melankoli som låten handlar om, genom fiolspel och mycket sparsam användning av andra instrument. Vi vet att något tragiskt har hänt, och vi vill veta vad det är!

14. The shape of punk to come - Refused
När det gäller punk får det sällan vara för snyggt för att kunna uppskattas av sin publik. Här blir ett gränsfall som låter burkigt och har en ton av mörk rasp över sig, men likväl levererar professionella slingor. Nästan så att man känner en aning lurad när låten kommer igång, men då låten utvecklar sig allt mer så förlåter man den snabbt. Man blir stolt över att vara umebo!

13. Fasten your seatbelts - Pendulum
Brukar vanlig drum-and-bass-music ha märkvärdiga intron? Jag har inte den blekaste. Det jag har hört efter att ha lyssnat mer på Pendulum är långa intron inte är standard precis. Vilket är synd, för det här är ett så skickligt crescendo att man kan nästan höra en explosion inombords när introt är över.

12. Bad to the Bone - George Thorogood
Kan man lyckas göra en rockigt och grymt intro med en så kort och enkel gitarrslinga och släpande trumkomp? Uppenbarligen. 

11.The Beautiful People - Marilyn Manson
Av alla Marilyn Manson låtar (som jag har hört) är det denna som har det rockigaste och mest chockartade introt. Trumkompet får hela kroppen att svänga och de distade gitarrerna får dig att glömma omvärlden för en sekund (gäller ju naturligtvis endast om du verkligen lyssnar på den och, i fall av osäkerhet, befinner dig ensam på ditt rum ev gömd i mörka hörn).

10. Smooth Criminal - Michael Jackson
Samma sak här som för ovanstående; inget annat Michael Jackson intro-bygger lika skickligt upp stämningen för låten ifråga, och med så enkla medel som en hastigt stegrande blåston och hjärtslag. När sedan resten av instrumenten börjar följa med känner du genast pulsen öka ett par snäpp för att sedan eskalera när versen kommer igång och låten fortskrider.

9. The prophet's song - Queen
Ett intro behöver inte alltid vara av det rockiga eller förföriska slaget, det kan vara kort och gott mästerligt stämningsbyggande. Det du hör i introt är det som verkligen blir resten av låten, plus lite till. 

8. Over the hills and far away - Gary Moore (för fan!)
Varför jag säger "för fan" är för att betydligt fler har hört Nightwish cover på denna, vilket förövrigt inte är en dålig cover, men då Gary Moore's original har ett mer tilltagande i sitt intro så föredrar jag den versionen hundra gånger om. 

7. Te quiero puta - Rammstein
Jag övervägde om jag skulle sätta "Engel" på den här listan, eller den här. Till slut segrade spanskan över tyskan, samt att introt är aningen längre och mer laddat än i just "Engel". Dessutom är det så långt ifrån ett typiskt intro till en Rammstein låt som man kan komma utan att sluta vara just... Rammstein. 

6. Safe in New York City - AC/DC
En solklar kandidat, med ett intro som ständigt växer tills det exploderar, och sedan fortsätter det på samma sätt genom resten av låten. Helt klart en av de absolut bästa låtarna från AC/DC, för att inte tala om genom tiderna. Allt tack vare ett förbannat grymt intro som man tar tillvara på genom hela låten. 

5. I'm Shippin' up to Boston - Dropkick Murphys
ALLA har hört det här introt utan att veta vad det är för slags låt, det tog mig själv ett tag att hitta det och ingen jag kände visste om det. Nu vet ni däremot, så nu slipper ni fundera nästa gång ni hör detta irländska mästerverk (vem trodde att banjo och dragspel kunde vara så effektfullt?)

4. Battlefield - Blind Guardian
Blind Guardian kan det här med att skickligt skapa snygga intron med hjälp av perfekt samspel mellan olika motsatser, lugnt och stressat, långsamt och snabbt, melodisk och rytmisk, och så vidare. Det här är dock så pass snyggt att när låten kommit igång ordentligt och introt är slut, så förlorar du nästan intresset. Skickligt, eller ett misslyckande, det vet vi inte. Det är i alla fall ett grymt intro!

3. House of 1000 corpses - Rob Zombie
Det här skiljer från många andra på det sätt att den inte vill bygga upp några förväntningar på hur låten i sig kommer att låta. Istället satsar man fullt ut på att bygga upp den mörka, morbida och skrämmande stämning som kommer vara genom hela låten ända till slutet. Jag kan förövrigt poängtera att outrot är minst lika skrämmande som introt, så det är inte en passande låt för promenader mitt i natten på folktomma gator.  

2. Helena Beat - Foster the People
Ska man inleda ett album så gör man det såhär, genom att använda en av de bästa låtarna på hela albumet med det klart snyggaste, och oerhört kreativa, introt i modern tid!

1. Shine on you crazy diamond - Pink Floyd
Nu snackar vi! Här är introt så pass utdraget och men så makalöst att det får uppta halva låten innan själva "versen" i sig börjar (det är lite oklart var introt egentligen tar slut). För mig blir den en självklar vinnare, ett intro blir inte snyggare eller mer stämningsfullt, för att inte tala om mästerligt, än just såhär.

För som inte orkar läsa eller bara vill höra dessa makalösa intron (varning för ojämn ljudkvalitet!): 


Här är de skumma introna:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!