expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 30 juli 2012

Apropå Final Fantasy...

...så såg vi "Final Fantasy: Spirit Within" nu i lördags. 


Jag såg den själv för ungefär 9 år sedan men somnade någonstans i mitten, och har sedan dess inte gett den en andra chans. Men nu när jag ändå är i farten med sjuan och vi inte hade något annat som lockade i filmväg så blev det så. 

Och jag förstår den fortfarande inte.

Eller rättare sagt, jag förstår inte presentationen av den.

När den kom för mer än tio år sedan minns jag att det blev ett himla hallå över den realistiska data-animation som användes, det var då den mest realistiska film som tillverkats och det syns än idag. Dagens spel når nästan upp till den animeringen och det är verkligen små bagateller som gör att det inte övertygar, såsom hur de rör armarna samt att de blinkar lite för sällan. Eller bara ler subtilt och knasigt emellanåt.

Men storymässigt faller den ordentligt platt.

För er som aldrig spelat ett enda Final Fantasy spel så kan jag säga er en sak: de är inte hundra procent fantasy i dem. Och det är också det som är det fantastiska med dem och gör spelen så unika, för de blandar in så otroligt många andra element för att skapa något eget. Vi har sci-fi, vi har steam-punk-isch, vi har medeltida, vi har sago-inslag, vi har nutid osv... Det finns inte ett enda element som överväger, iaf inte av vad jag har sett i sjuan, och det var något sådant jag förväntade mig även av denna film.

Filmen visar dock så gott som enbart sci-fi inslag och försöker längs med vägen ge oss små påminnelser om att det finns övernaturlighet och gammal naturreligion inbakat men det hinner du allt som oftast glömma bort, så när filmens final kommer med ett misslyckat försök till buller och bång så är du ganska förvirrad. Jag säger inte att man måste ha huvudet på skaft hela tiden och att du är bevisat dum om du inte fattar, det är onödigt komplicerat.

Däremot måste jag säga att huvupersonen Aki Ross är verkligen bland det snyggaste jag har sett i en animerad film. I de senaste final fantasy-spelen ser de kvinnliga karaktärerna på tok för snygga ut och har oftast ingen personlighet i sitt utseende, men Aki fullkomligen strålar av personlighet! Det är väl det jag gillade bäst med filmen.

Man kan se den för animationens skull definitivt, den ser som sagt fortfarande riktigt bra ut, men förvänta er inget mästerverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!