expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 19 juni 2012

Ännu en epok är över

Vi spelade färdigt Gears 3 häromdagen, och jag som inte hade några förväntningar alls fanns slutet mer än nog tillfredsställande. Annars var det en himla liv efter det att Jay och S hade spelat ut det (när de nu gjorde det). Inte tillräckligt bra, det var för mörkt och bittert, tillverkarna hade inte tänkt på det och det, och så vidare. Jag lyssnade inte så noga, jag ville bilda mig en egen uppfattning. Men jo, det slutade ungefär som jag tyckte att det borde.

Och till skillnad från tvåan fanns här inga stunder som man upplevde som onödigt svåra, bara underhållande utmaningar, precis som det ska vara.

Några saker störde jag mig på likväl: 

1. Var tusan kommer Locust-drottningen Myrrah ifrån? Enligt det här är det tänkt att vara en mysterium, och vanligtvis kan jag vara okej med det (jag ifrågasätter inte precis hur Buck från Ice Age 3 hamnade i dino-världen från första början), men just i detta läge känns det otillfredsställande att inte få veta. Jag menar, här har vi en vanlig Locust soldat:


Och här har vi Queen Myrrah: 


Va fan?!?!?!?!

2. Jag tänkte inte nämna något om det här eftersom det skulle kunna vara spoiler men nu säger jag det ändå, läs vidare på egen risk: 
Som andre-spelare har du till skillnad från de två första spelen inte en enda karaktär att hålla dig till (Dominic), utan genom spelets gång får du hoppa mellan ytterligare två karaktärer, Jace och Anya. Mycket irriterande, särskilt som man (som vanligt!!!!) gör tjejerna alltför sexiga i sina krigsmunderingar. Vilket leder till irritationsmoment nummer tre. 

3. Om man jämför en fullt påklädd manlig rumpa med en kvinnlig, så är det snarare kläderna som avslöjar vilket kön det är än att det är rumpans form. Dock inte i tv-spelsvärlden och sannerligen inte Gears. Här ser du direkt om det är en kill- eller tjejrumpa och ändå har de EXAKT samma kläder på sig. Ursäkta?
Och varför är inte tjejerna minst lika biff som killarna? Jag betvivlar starka att alla vapen de bär på är särskilt lätta att handskas med så varför har inte tjejerna hyfsat stor muskelmassa som visar att de klarar av att lyfta alla dessa vapen? Skärp er!! 

4. Jag är kanske inte så jätteintresserad av gamerscore men tycker ändå att achievements är en riktigt kul grej, särskilt när de är lite underfundiga. Men när de lägger till en så onödig funktion som levels och krigsmedaljer när de två första spelen inte har det, då blir det riktigt töntigt. Vem bryr sig ärligt talat? Det är inte som att det går att lista ut anledningarna till att man skulle ha fått dessa medaljer.

Annars då?

Tja jo, jag gillade spelserien ändå. Det är en skitrolig spelkänsla genom hela serien och hela konflikten mellan Locust, människor och Lambent är kanske inte ett mästerverk á la Shakespeare men drar ändå in en tillräckligt för att man ska bli engagerad i det. Definitivt spel man bör ha hemma om man äger ett 360. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!