expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 20 april 2012

Ett av många problem hos Blizzard

Jag har tidigare sagt att jag inte är ett stort Blizzard-fan, men de få spel jag har spelat som burit företagets logo har jag älskat otroligt mycket, däribland även World of Warcraft. Men feministen i mig blir allt förbannad när hon inser att det är otroligt stor skillnad på hur de manliga och de kvinnliga spelarna behandlas. Nu snackar vi alltså inte om de nördar som häckar bakom dataskärmarna hemma i sina vrår, utan om karaktärerna i själva spelet.

En bloggare blev hemskt upprörd över en non-playable karaktär från den kommande WoW-expansionen Mists of Pandaria (ja, man spelar som en panda, hur coolt är inte det?!?!?) uttrycker sig på olika sätt när han pratar med kvinnor som med män:

Förstora och läsa noga vad han säger
Många kommenterade med att det var väl inget att bry sig om, och till en viss del kan jag hålla med. Varför skulle man censurera bort sexistiska karaktärer ur ett rollspel? Alla typer av drägg måste ju få finnas. Är han inte menad att vara ett sexistiskt drägg är det däremot ett problem!

Men jag kan också se det lite som en droppe som får bägaren att rinna över, för vid närmare granskning så inser man att det är otroligt sexistiskt och ojämställt vad gäller rustningar i World of Warcraft. Här på nedanstående bilder kan ni se vad jag själv har fått erfara, vilket är helt okej: 

Kvinnan har fått en bikinitopp att täcka brösten med
Kvinnans remmar över brösten är en aning bredare
Jämför det med nedanstående bilder och se om ni kan hitta ett mönster: 







Det jag har sett i spelet handlar mest om att sätta bikini på tjejerna medan killarna har bar överkropp, vilket jag är fullständigt nöjd med. Vi har en extra kroppsdel som gott kan skylas, och jag begriper mig verkligen inte på de feminister som vill envisas med att också ha bar överkropp. Men att olika rustningar skulle behöva krympas bara för att de råkar sitta på en kvinna känns väldigt dumt och sexistiskt.

Varför skulle tjejer behöva mindre rustning över huvudtaget? Våra vitala organ sitter inte enbart bakom brösten och i rumpan, de sitter på exakt samma ställen som på männen, sprättar man upp oss är det endast de könsliga organen såsom livmoder och äggstockar som skiljer oss från männen och deras testiklar.

Jag är inget fan av College Humor men denna film var allt för klockren för att inte spridas vidare: 


Folk i kommentarsfälten (uteslutande män, och nej, jag är inte fördomsfull) blir hemskt upprörda över att de anklagas över att vara perverterade troll som endast spelar som kvinnor för att de är snyggare att se på, för att i nästa mening erkänna att de är precis därför de väljer att spela som en kvinna. Jag tror inte att bara för att en kille väljer att spela som tjej så är han automatiskt sexist, men de killar som blir/anser sig falskt anklagade och rättfärdigar sina sexistiska åsikter när de egentligen borde skämmas över att de har dom blir jag ganska förbannad på. Dels för att de genom sina värderingar klankar ner direkt på oss kvinnor, men också för att de ger resterande grabbar dåligt rykte.

Jämställdhet har vi inte när alla tjänar lika mycket oavsett kön. Den kommer först när alla sådana sexistiska värderingar är borta från folks huvuden. Vi är en god bit på väg men vägen verkar bara bli längre och längre och vi behöver fler kvinnor och män som uppmärksammar detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!